V.18 ( 17+0 )

Varje människa är unik. Den här veckan utvecklar ditt barn ett av de kännetecken som kommer att göra det unikt, fingeravtrycken. Kuddar av fett som samlas på fingertopparna och tårna kommer att förvandlas till virvlande linjer som särskiljer ditt barn från andra människor.
Förberedelse för tarmsystem. "Vad händer när den här maten kommer ned i min mage?" Tjocktarmen har skjutits ned till bakre delen av bukväggen och flera matsmältningskörtlar bildas. Det matsmältningssystem som håller på att utvecklas har visat vad det går för sedan flera veckor tillbaka. Fostret sväljer fostervatten, som sedan styr sin färd genom magen och tarmarna. Det förenas med döda celler och sekret i tarmarna för att bilda mekonium. Mekonium, eller barnbeck, är det svarta, tjärartade ämne som såsmåningom kommer att utgöra ditt barns första avföring efter födseln.
Vikt och längd. Fostret väger upp till 200 gram och mäter omkring 16,5 till 18 centimeter från topp till tå.

Egna tankar: i dag går jag redan in i vecka 18 och det är ju helt sjukt vad tiden går fort,men jag klagar inte ;p. Denna vecka som varit har inte varit som de andra, jag har haft lite ont i magen känt mig öm och så men i dag är det bättre så det är skönt. Jag hoppas allt är bra med mini i magen och jag längtar massor till rul ultraljudet som vi ska göra snart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0