Förlossningsberättelse

Känsliga läsare varnas !!

Allt började med att jag på måndagen den 22/10 vaknade klockan 06.00 för att gå på toaletten, jag tände aldrig lampan eftersom jag inte ville piggna till men när jag torkade mig så kändes det inte som vanligt, men tänkte inte mer på det så gick och la mig igen.

Vaknade igen vid 09.00, gick på toaletten och konstaterade att Slemproppen hade gått vid 06.00 och lite nu vid 09.00. Började få lite ont i magen men inget jag tänkte på så jag gick ut med Diesel. När vi var ute och gick så fick jag ont igen men inget jag tänkte på då heller.

Väl inne igen så gjorde jag frukost till Daniel och mig, satte mig framför tv:n nerbäddad under täcket, tog några tuggor på mackorna medans jag hade värkar. ( vilket jag inte riktigt hade fattat)

Tiden gick och Daniel gick runt här hemma och var nervös och frågade om vi skulle ringa någonstans och rådfråga, jag sa ja så han ringde in till förlossningen och frågade massa saker, kommer ej ihåg vad.

Daniel hade frågat mig under morgonen om han skulle ringa till jobbet och säga att han inte kommer, jag hade hela tiden sagt - att jag inte visste i fall han kunde åka i väg och jobba men vid typ 12.00 så sa jag till honom att jag inte ville att han skulle åka till jobbet, jag ville ha honom hemma.

Vid 13.30, 14.00 så åt jag lite mat som Daniel hade gjort, tänkte att det är bäst att få i sig lite energi.

Under alla de timmar som vi var hemma innan vi åkte in till förlossningen så gick jag mellan duschen,soffan och sängen.

Vid 17.19 började jag klocka värkarna.
Vet inte riktigt hur täta det var.

Vid ca 19.00 så sa jag åt Daniel att nu måste vi åka in, så Daniel gick ut med Diesel och jag försökte packa ner det sista i bb väskan vilket inte gick så bra ;p. Jag ringde in till förlossningen och sa att jag ville komma in och frågade också om man kunde bli hemskickad. De svarade att hemskickad blev man om det inte hade kommit igång.

Jag sa till Daniel att jag ville åka in men det känns som om vi kommer bli hemskickade, men vi kunde ju alltid testa.

På väg in mot förlossningen så ringde jag till mormor och sa att vi skulle åka in och att vi kommer med Diesel. Hon kom ut och hämtade Diesel och önskade oss lycka till! På vägen in kom jag på att Daniel inte ätit något sen lunch ( han brukar annars jämt villa äta ) så jag frågar han om han vill stanna och köpa en korv eller nått men han svara att det är lugnt.

Vid ca 20.00 så kommer vi in till förlossningen, vi får gå in i ett förlossningsrum och där sätter det ctg på mig och kollar hur täta värkarna är. Efter att vi varit där ett tag så undersöker de mig för att se om jag öppnat mig något och det visar sig att jag är öppen 8cm. Jag får en chock och frågar sköterskan 3ggr om hon skämtade med mig för det trodde jag verkligen inte, trodde ju som sagt att vi skulle bli hemskickade, men icke vilket var skönt.

Vid ca 20.20 så började jag prova lustgasen, den hjälpte inte särskilt mycket eller rättare sagt inget då jag inte höll masken rätt.

Vid 21.20 bad jag om att de skulle höja lustgasen eftersom den inte hjälpte.

Någon gång mellan 21.30-23.00 så undersökte de mig igen och då var jag öppen 10cm, jag blev först jätterädd och undrade hur jag skulle klara det här, jag hade ju inte fått någon EDA.

Vid ca 23.00 så tog de hål på hinnorna eftersom vattnet inte hade gått.

Någon gång mellan 23.00-01.00 så satte de någon grej på bebisens huvud för att ha extra koll eftersom hjärtslagen gick upp och ner så mycket.

Vid ca 01.00 så får jag något dropp som gör att värkarna blir tätare eftersom de helt plötsligt sluta bli tätare och tätare.

Vid 02.16 börjar jag få krystvärkar. Jag dumpar lustgasen eftersom den endå inte hjälper.

02.49 födds våran lilla prins 3135g tung och 49cm lång, helt underbart vacker och alldeles perfekt, vi kunde inte vara mer lyckligare än var vi va då. Det var så sjukt mycket känslor på en och samma gång att jag inte riktigt visste vart jag skulle ta vägen. Älskad från första stund är han helt klart våran lilla Levi.

Daniel klippte självklart navelsträngen och vi fick även veta att Levi hade haft navelsträngen två varv runt halsen, de var därför hjärtslagen gick upp och ner så mycket, det var en himla tur att inger gick fel för då vet jag inte vad jag hade tagit mig till. När Daniel hade klippt av navelsträngen så la de Levi på mitt bröst, sedan fick jag krysta ut moderkakan. De frågade om vi ville se den men vi båda tackade nej till det!
Efter att moderkakan hade kommit ut så frågade jag - Har jag spruckit till stjärten? Efter att jag kollat på uppdrag granskning om att spricka till stjärten så kunde jag under sista delen av graviditen inte sluta att tänka, tänk om jag spricker enda till stjärten. Men det hade gått mycket bra haha!
Efter att de undersökt mig så blev vi lämnade ifred i två timmar så vi fick en mysig stund tillsammans bara vi tre.

Efter att de gått två timmar var vi riktigt trötta och hungriga, de kom och vägde och mätte Levi och sedan fick vi komma till vårat rum där vi skulle sova. Vi fick in fina brickan med goda mackor, saft, varm choklad till mig och kaffe till Daniel och även något drickbart i champagneglas som Daniel och jag skålade i.

Vi la oss i våra sängar, mös med Levi och väntade på att klockan skulle bli tillräckligt mycket för att ringa och smsa våra nära och kära och berätta att vi äntligen hade blivit föräldrar.

Allt har varit en helt sjuk och underbar upplevelse går inte att sätt ord på det man måste nog va med om det själv för att förstå. Om det sen i framtiden ska bli något syskon till Levi så hoppas jag att hela graviditen och förlossningen går lika bra som det gjorde med Levi.

Tänk att det redan var två veckor sedan vi fick träffa våran lilla kille för första gången, tiden går verkligen för snabbt så jag ska verkligen ta vara på tiden och njuta för fullo av att spendera dagarna med Levi och vara hans mamma.

Bild högstupp till vänster är på mig när jag försöker vila mellan en värk, den till högstupp till höger är på Levi 10min gammal. Bilden längst ner till vänster är på Levi när vi kommit till rummet och han ligger i sin lilla bed, den sista bilden är på fina brickan.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad skönt att höra att någon gillade sin förlossning! Jag hatade min. Hur uttalar ni Levis namn? Jag hade en kompis på High school som hette Levi.

2012-11-06 @ 21:52:54
URL: http://lamadjur.blogg.se
Postat av: Thiilde

Låter som en drömförlossning ju! måttlgit avundsjuk då jag avskydde varje sekund av min egen haha.
Lilla Levi är så fin så fin! :)

2012-11-07 @ 17:55:58
URL: http://thiilde.blogg.se
Postat av: Sara - Mamma till Elvin

Kul att läsa! :)

Sv: Tusen tack, känns himla kul med hus :)

Kram

2012-11-08 @ 12:47:23
URL: http://www.frookensara.blogg.se
Postat av: Hanna Karlsson

Fin berättelse!

2012-11-10 @ 06:56:48
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Renata

Wow vilken förlossning!! Bra kämpat hemma :) underbar upplevelse eller hur?

2012-11-10 @ 13:50:49
URL: http://renatas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0